En Odysse i kvinnokamp
”Tusen gånger starkare” av Christina Herrström. Jag brukar inte vara så glad för att läsa ungdomsböcker i stil med ”Tusen gånger starkare” och dylikt. Böckerna brukar oftast inte ha ett särskilt språkligt djup och historien i boken brukar oftast inte vara bättre. Jag föredrar att läsa om spännande äventyr i mystiska värdar och vissa thrillerromaner. Men nog om mig. Boken (och filmen) handlar om den femtonåriga Signe. Hon går i en vanlig nionde klass i en skola i Stockholm, Signe hörs inte, hon syns inte, hon finns inte. Och så har det varit hela högstadiet. Men en dag händer något nytt (hur ofta händer inte det i böcker och filmer). En ny tjej kommer till klassen. Hon heter saga och har levt ett helt annorlunda liv än sina nya klasskompisar. Saga vet inget om normerna i skolan, att det är killarna som dominerar lektionerna och att tjejerna ska tråna och kräla framför killarna. Men det gör inte hon. Hon skapar revolt i klassrummet angriper lärarna och killarna och förenar tjejerna.
Filmen (och boken) utspelar sig i en vanlig skolmiljö med de vanliga typerna som finns i en skolmiljö. Den Tuffe killen och hans gäng, de populära tjejerna (fjortisarna), töntkillarna och de impopulära tjejerna. Författaren försöker ge sken av en typisk skola och lyckas ganska bra med det. Naturligtvis när man gör bok av film så försvinner ju vissa saker men filmskaparna behåller ju ändå det som gör filmen till vad det är. Filmen verkar vid en första anblick alldaglig med förklarande scener, triumferade scener och lite komiska scener bland annat där danstjejen Tova bossar runt med en kille på en danslektion på jympan. Filmen avslutas med att Signe står och filosoferar för sig själv precis som hon gjorde i början skillnaden den här gången är att hon har vuxit som människa, att någonting har förändrats (annars hade det ju inte varit någon mening med filmen). Filmen slutar också väldigt udda med att gudomliga Saga bara åker iväg. Jag som betraktare vill gärna se att det slutar med att saken blev större, att Saga tar en sista strid innan hon åker och lärarna förlorar. En slags slutstrid. Enligt mig har filmen en god veklighetsförankring och det kan lika gärna vara en vanlig nionde klass i Stockholm som får en kick av en person som saga men ibland svävar filmen iväg. Man sitter i biosalongen och tänker ”Visst att det händer” även om den försöker hålla sig på den där knivskarpa balansen mellan verklighetstrogen och spektakulär. Både boken och filmen klagar på jämställdheten i klassrummet. Men ibland överdriver den. Det finns ju såklart lärare som undermedvetet försöker knuffa in tjejerna i sina roller men det finns också eldsjälar som Saga, de slåss med ord och naglar för att de ska få lika rättigheter. Klassrummet är bara en spegling av samhället och samhället påverkar klassrummet.
Bra beskrivning! Du verkar inte tycka om boken/filmen så väldigt mycket, men du lyckades beskriva handlingen så man förstår. Dock lyckades du inte få mig så sugen på att se filmen eller läsa boken, men det var mycket bra skrivit.
SvaraRaderaTycker som Therese, dock vill jag också påpeka att en tydligare struktur och mer styckeindelning skulle göra texten mer lättläst.
SvaraRadera.
SvaraRaderaMeningen med en recenscion är att beskriva vad man tycker om en bok/film. Inte att göra reklam för den. Tack för kommentaren.
SvaraRaderaSvar till Anonymus som inte skrev något:
SvaraRaderaEn punkt är inget svar! Varför skrev du inget? fick texten dig att tappa andan?
JÄVLAR!!!! Jag vte att man inte bör svära men den här texten är #&¤%bra!
SvaraRaderaDu har verkligen skrivit som en riktig recsensent med många beskrivande ord och många exempel inom filmen. Dock saknas stycke indelning. Sen tycker jag att du kanske också skulle kunna skriva om Ludde och Mimi. De har(fast de inte är huvudkaraktärer)väldigt stor roll i historien.
Annars var recensionen suverän!